6 krav til at en SOP har effekt

Læs om de 6 krav til at en SOP/Standard/procedure nogensinde får effekt:

  1. En optimal PROCES med maksimalt flow, minimalt spild og maksimal kundeværdi
    Hvor medarbejdere har ejerskab, respekt og kan se værdien
    Gerne SYRETESTET af relevante ledere og medarbejdere
  2. Beskrevet i en god SOP (video, billeder, flow-diagrammer – frem for en masse tekst)
  3. Er UDBREDT til de rette medarbejdere (struktur på træning og styr på kompetencer)
  4. Hvor alle ALTID FØLGER SOP’EN (tilgængelige ved åstedet)
  5. Hvor lederne FØLGER OP på at SOP’en følges (proces konfirmering fra ledernes side)
  6. Og hvor man løbende derefter også OPTIMERER SOP’en

Læs indlæg på Dansk Lean Forum: 6 krav til at en standard/sop får effekt >

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

I arbejdet med Lean kan det gavne at få uddannet nogle medarbejdere på et Lean kursus eller en Lean uddannelse. Det kan også foregå som intern undervisning. Nogle vælger også at supplere med en Lean konsulent.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >