6 krav til at en SOP har effekt

Læs om de 6 krav til at en SOP/Standard/procedure nogensinde får effekt:

  1. En optimal PROCES med maksimalt flow, minimalt spild og maksimal kundeværdi
    Hvor medarbejdere har ejerskab, respekt og kan se værdien
    Gerne SYRETESTET af relevante ledere og medarbejdere
  2. Beskrevet i en god SOP (video, billeder, flow-diagrammer – frem for en masse tekst)
  3. Er UDBREDT til de rette medarbejdere (struktur på træning og styr på kompetencer)
  4. Hvor alle ALTID FØLGER SOP’EN (tilgængelige ved åstedet)
  5. Hvor lederne FØLGER OP på at SOP’en følges (proces konfirmering fra ledernes side)
  6. Og hvor man løbende derefter også OPTIMERER SOP’en

Læs indlæg på Dansk Lean Forum: 6 krav til at en standard/sop får effekt >

Case: TWI i produktionsvirksomhed

Læs en kort case om TWI implementeret i en produktionsvirksomhed.

Se case på Dansk Lean Forum: Case - TWI i produktionsvirksomhed >

Lean e-learning er tilbage

Vi har genåbnet for vores gratis Lean e-learning kurser. Vi havde faktisk fjernet dem for at lave nye. Men for det første har vi ikke haft tid til at lave nye - og så har flere "klaget over, at vi har fjernet de gamle videoer. Vi lytter!

Derfor kan videoerne nu igen ses på nettet.

Gå til Flexkoms gratis Lean e-learning kurser >

Early bird på tema-kurser

Vi giver early bird rabat på vores tema-kurser - ved tilmelding senest fredag den 24. januar 2020!

Rabatten gælder følgende kurser:

Hvordan opnår jeg rabatten?

  • Skriv "Rabat" i kommentarfeltet ved tilmelding

Om rabatten:

  • Rabatten gives kun på ovennævnte kurser
  • Rabatten er ekskl. moms
  • Rabatten gives på hele fakturaen - uanset antal deltagere
  • Rabatten kan ikke kombineres med andre rabatter

Er strukturet onboarding en god business case?

“Er struktureret onboarding og sidemandsoplæring en god business case?” Sådan spurgte en fabrikschef mig for nylig. Et godt og super relevant spørgsmål, for vi skal jo ikke sætte struktur på onboarding, hvis det ikke "kan svare sig".

Læs mit svar på Dansk Lean Forum (nyt vindue): Struktureret onboarding - business case >

Fantastisk feedback

Vi er i gang med "Strategisk Lean for ledere" - et internt kurser for en kommune. Se et par feedbacks her:

  • Der var helt klart det mest konkrete og realistiske kursus jeg har været på. Dygtig underviser der kom med konkrete forslag på, hvorledes vi kan bruge Lean. Der var realistiske og relevante forslag der blev undervist i - og som konkret kan anvendes i dagligdagen. Jeg var sammen med min konsulent og det kan på det stærkeste anbefales, at man kommer afsted sammen med nogen fra egen organisation og gerne en man arbejder sammen med i dagligdagen for på kurset at drøfte konkrete tiltag.
  • Super relevant og meget inspirerende. Underviser har fart på (positivt) og der er virkelig meget indhold i kurset. Vi var afsted som en samlet ledergruppe, og det giver os et fælles sprog og fælles tilgang til det videre arbejde.
  • Det har været et godt og afvekslende forløb mellem oplæg gruppedrøftelser, personlige overvejelser, der peger ind i egen organisation samt gruppeopgaver, hvor konkrete redskaber bliver afprøvet. Dog også et meget komprimeret forløb med rigtig meget info, som skal sorteres i, men dette understreges også af konsulenten.

Lean Manager efteråret 2020

Vi har desværre udsolgt på vores Lean Manager "Green Belt" i foråret 2020. Heldigvis har vi to hold i efteråret:

  • Lean Manager - enten administration eller produktion - start i Høje Taastrup den 1. september 2020
  • Lean Manager - enten administration eller produktion - start i Vejle den 2. september 2020
  • Og du kan altid tage vores Lean Manager som selvstudie inkl. eksamen!

Vi kombinerer selvstudie og fremmøde på vores uddannelser. Derfor kan du "nøjes" med 4 dages fremmøde + eksamensdag.
Fordele: Sparer tid, sparer penge og skåner miljøet. Men lærer man det samme? Se resultatet af efterårets uddannelser.

Læs mere:

 

Link til denne nyhed

Flexkoms klimamål 2020

Vi har opdateret vores CSR-politik. Nu indeholder den også ambitiøse klimamål for 2020.

Læs mere her Flexkoms CSR-politik inkl. klimamål >

Forestil dig denne genvej til SOP'er

Forestil dig effekten af, at jeres medarbejdere kunne tilgå jeres arbejdsbeskrivelser med denne genvej - genvej til arbejdsinstruktioner og SOP'er >

Derfor går 61% i stå med Lean

Læs hvorfor 61% går i stå med Lean allerede inden for det første år - derfor går 61% i stå med Lean >

Forudsætninger for TWI

Efterhånden arbejder en del danske organisationer - specielt i produktionen - med TWI (Training Within Industry). Men hvad er de 5 væsentligste forudsætninger for, at man får maksimal effekt af TWI?

Læs om top 5 forudsætninger for succesfuld TWI >

TWI

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

I arbejdet med Lean kan det gavne at få uddannet nogle medarbejdere på et Lean kursus eller en Lean uddannelse. Det kan også foregå som intern undervisning. Nogle vælger også at supplere med en Lean konsulent.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >