Hvad er Toyota Kata?

Toyota Kata

Nørderne i Lean taler om det. Nogle få virksomheder bruger det. Men hvad er Toyota Kata for en størrelse?

Jeg plejer at sige, at Kata er de samme værktøjer - anvendt på en mere udfordrende måde. Erfaring viser, at det kan føre til et nyt niveau af resultater.

Læs mere i et længere indlæg om Kata på vores blog Dansk Lean Forum: Hvad er Toyota Kata >

Kata tavle:

Toyota Kata

Lean Manager Uddannelse

Lean Manager "Kombi" fra september 2018

I efteråret 2018 gennemfører vi en kombineret Lean Manager. Vi mixer vores selvstudie, fremmøde kursus (alm. kursus) og blended learning (video og fremmøde).

Uddannelsen har 100% fokus på Lean i administrative processer.

Prisen er kr. 12.000 + moms. Der gives ikke rabat ved flere deltagere.

Mødedatoer

De 5 mødedatoer er (alle dage i Vejle):

  1. 14. september kl. 8-12
  2. 28. september kl. 8-12
  3. 12. oktober kl. 8-12
  4. 16. november kl. 8-12
  5. 7. december kl. 9-13 (eksamen)

På alle dage er der kaffe og brød fra kl. 7:30 og vi slutter med frokost kl. 12:00.

Forløb

Forløbet er:

  1. Link til Lean Manager bog fremsendes inkl. link til supplerende materiale og videoer (sendes straks efter tilmelding).
  2. Hjemmearbejde: Intro til Lean (kapitel 1-4) + Lean strategi (kapitel 5) + mål (kapitel 6).
  3. Mødedag 1: Overblik over Lean introduktion + strategi/projekt og mål.
  4. Hjemmearbejde: Strategi klar. Valg af projekt til Lean Manager. Læse om værdistrømsanalyse (kapitel 8).
  5. Mødedag 2: Hands-on værdistrømsanalyse
  6. Hjemmearbejde: Værdistrømsanalyse klar. Læse om problemløsning og momentum (kapitel 7) og forandring og ledelse (kapitel 9).
  7. Mødedag 3: Momentum, forandring og Lean ledelse.
  8. Hjemmearbejde: Færdigt projektudkast og præsentation heraf (udkast).
  9. Mødedag 4: Opsamling, generalprøve på eksamen, evaluering, supplerende viden (QRM, Kata mm.).
  10. Hjemmearbejde: Eksamensforberedelse.
  11. Mødedag 5: Mundtlig eksamen med forsvar af projekt inkl. fælles frokost.
  12. Eksamensbevis modtages :-)

Tilmelding

Send en besked til Flexkom for tilmelding - kontakt Flexkom >

Deltagernavn, email og telefon
Fakturaadresse
Faktura email
Evt. EAN-nummer ved elektronisk fakturering

lean manager uddannelse eksamen

Aktiv kompetencestyring

Aktiv kompetencestyring

Flexkom har skrevet en artikel om modenhedstrappen, aktiv kompetencestyring og udjævning. Artiklen er skrevet til bladet "Kvalitet".

Læs artiklen på vores blog Dansk Lean Forum: Aktiv kompetencestyring >

Persondatapolitik

Persondatapolitik for Flexkom (GDPR)

Den 25. maj skærpes reglerne for håndtering og opbevaring af persondata i hele EU. Reglerne gælder for alle virksomheder og offentlige institutioner, der håndterer personlige oplysninger.

Du kan stole på, at vi kun opbevarer de data om dig, der er nødvendige for, at vi kan levere den bedst mulige service.

Du behøver ikke foretage dig noget. Du vil stadig modtage nyhedsbreve hvis du ønsker det. Hvis du ikke fremover ønsker at modtage nyheder om vores produkter og anden information, kan du fravælge det ved at klikke på "frameld nyhedsbrev" herunder. Ved fortsat at modtage nyhedsbreve efter d. 25. maj 2018 accepterer du vores opdaterede politikker.

Hvis du vil vide mere om, hvordan vi behandler persondata, kan du gå ind på flexkom.dk/persondata. Du er også meget velkommen til at kontakte os på 50 211 411, hvis du har spørgsmål.

Læs vores Privatlivs- og persondatapolitik >

VSA/VSM med omgående resultater

VSA/VSM med omgående effekt

Mange værdistrømsanalyser opnår ikke den ønskede effekt. Ofte fordi forbedringerne bliver "for tunge" og processen bliver for lang. Et alternativ er, at gennemføre en værdistrømsanalyse som en sprint.

  • Opgaven holdes varm - vi løser forbedringerne omgående
  • Omgående resultater (ofte markante)
  • Lean får max. energi

Læs mere om værdistrømsanalyse som en sprint >

VSA/VSM som sprint

A3-rapportering i Lean

A3-rapportering - overblik på én side

I Lean bruger man A3-betegnelsen for, at man har samlet alt den nødvendige information om et projekt eller en problemløsning på én side. Måske ligger der masser af data og filer gemt bagved. Men ud i organisationen sørger man for, at man kommunikere status og fremdrift på én A3-side.

Læs mere om Lean og A3-rapportering >

A3-rapport

Frontloading ved alle opgaver

Hvad er Frontloading?

Frontloading er en metode til at sikre, at man træffer mere rigtige beslutninger i den dyre beslutningsfase af et projekt eller en opgave. Frontloading kan bruges ved opstart af mange typer opgaver.

Læs mere om Lean og frontloading >

Lean som selvstudie

Lean som selvstudie

Lær Lean som et selvstudie! Vi udbyder nu selvstudie både på Lean Intro og Lean Manager. En unik mulighed for dig, som har disciplinen til at gennemføre en uddannelse på "egen hånd".

Lean Introduktion - links til selvstudier

Lean Manager - links til selvstudier

Lean top 25 i 2017

Se top 25 over mest læste indlæg på Dansk Lean Forum i 2017. Hvis du altså er nysgerrig på, hvad de andre læser om :-)

Se listen på Dansk Lean Forum - Top 25 >

Julekurser i Lean

BEKLAGER: LUKKET FOR TILMELDING!

Flexkom afholder to ekstraordinærer kurser i Lean - til en super Julepris!

Læs mere om de to kursers indhold nedenfor.

Datoer:
6. december kl. 8:30-16:30 Lean Administration i Vejle
7. december kl. 8:30-16:30 Lean Produktion i Vejle

Pris kr. 2.450 + moms per deltager.
10% rabat ved samtidig tilmelding af 2 kurser/deltagere. 20% rabat ved 3+ kurser/deltagere.
Rabatten gives på hele fakturaen.

Max. 12 deltagere per hold.

Begge kurser er uden Powerpoints, med masser af eksempler, om praktisk anvendelse af Lean og med humor :-)
Vi når desværre ikke så meget hands-on på kun én dag. Det ændrer dog ikke på, at du går fra kurset med en masse mod på Lean!

Indhold på kursus i Lean Administration

  • De grundlæggende 5 principper i Lean
  • Lean værktøjskassen og de 8 former for spild i administration
  • Mulige resultater med Lean Administration
  • Træning i de mest anvendte Lean værktøjer i administration: Spildtyper, best practice/standardisering, 5S system og orden (fokus på fælles viden), værdistrømsanalyser, Kaizen (forbedringstavle), PDCA/problemløsning og kompetencestyring/udjævning
  • Gode råd til forandringsprocessen og medarbejderinvolvering
  • Mål og målnedbrydning i en Lean proces
  • Konkrete anvisninger til at komme i gang med Lean afhængig af organisationens udgangspunkt og ambitioner

Indhold på kursus i Lean Produktion

  • De grundlæggende 5 principper i Lean
  • Lean værktøjskassen og de 8 former for spild i produktion
  • Mulige resultater med Lean Produktion
  • Træning i de mest anvendte Lean værktøjer i produktion: Spildtyper, best practice/standardisering, 5S system og orden, værdistrømsanalyser, OEE (maskinudnyttelse), SMED (omstillingstidsreduktion), Kanban (praktisk lagerstyring), Kaizen (forbedringstavle), PDCA/problemløsning og Kompetencestyring/planlægningstavler
  • Gode råd til forandringsprocessen og medarbejderinvolvering
  • Mål og målnedbrydning i en Lean proces
  • Konkrete anvisninger til at komme i gang med Lean afhængig af organisationens udgangspunkt og ambitioner

Lokalet efter et praktisk kursus

Lean kursus

 

(internt link til denne nyhed)

Simpel metode til kapacitet

Der findes mange metoder til at øge kapaciteten i en produktion. En simpel metode kan dog have markant effekt. Vi kalder den for "Flaskehalsfokus".

Læs mere om metoden på Dansk Lean Forum - Lean og flaskehalsfokus >

Flaskehalsfokus

Blended learning - fordele og ulemper

Der er fordele og ulemper ved at gennemføre en uddannelse som "blended learning". Vi har samlet er overblik på Dansk Lean Forum.

Læs mere om Lean Manager "blended learning" >

Lean Manager blended learning starter 12. januar

Vores næste hold Lean Manager "Blended Learning" starter den 12. januar. Både Lean Administration og Lean Produktion.

På Blended learning mixer vi online live undervisning og fremmøde. Så du sparer tid til transport og lettere kan få din uddannelse - uden at gå på kompromis med kvaliteten. På det sidste hold fik alle deltagerne 12!

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >