Gratis online Lean test

Du har nu mulighed for, at gennemføre 3 online Lean tests på vores hjemmeside. Du kan bruge det som en lille personlig test eller du kan bruge det som en "mini-eksamen" med mulighed for et kursusbevis. Indholdet i spørgsmålene er baseret på vores gratis E-learning.

Gå til vores online Lean test >

Super feedback fra kursister

Endnu et kursus fik i går topkarakter fra et hold kursister. Desuden stor ros for undervisningsmetoderne - uden Powerpoint.

Kommentarer:

  • Mange eksempler og en frisk måde at undervise på.
  • Det var aktivt/dynamisk. Godt tempo. Mange gode eksempler.
  • Meget levende og virkelighedsnær undervisning og eksempler.
  • Energi, humør og eksempler.
  • M.fl.

Her et foto af evalueringsplanchen sidst på kurset:

Lean Kursus Feedback

Nyt fleksibelt kursusprogram

Flexkom lancerer nu et fleksibelt kursusprogram på Lean Manager niveau.

Vi har defineret 5 én-dags kurser, som du kan tage som enkeltdage. Du kan også vælge, at tage en Lean Manager. Her følger du de samme 5 dage + 3 ekstra Manager-dage.

Vi fastholder vores spændende Lean Specialist-uddannelse.

Link til de 5 én-dags kurser:
Lean Introduktion Administration >
Lean Introduktion Produktion >
Lean Best Practice/Standarder, 5S, Kompetencestyring > 
Lean VSM/Værdistrømsanalyse >
Lean Kaizen, Problemløsning, Målstyring >
Lean Ledelse og forandring >

Oversigt over de 5 én-dags kurser:

lean kursus ambassador

Intern Lean Manager

Flexkom har netop afsluttet et internt Lean Manager forløb hos en forsyningsvirksomhed. Det blev til ét 10-tal og resten fik 12! Tillykke!

En intern manager kan bruges til at uddanne en række medarbejdere + få igangsat Lean succesfuldt i organisationen. Den pågældende organisation har nu en håndfuld uddannede ildsjæle og fået igangsat værdistrømsanalyser og Kaizen forbedringstavler.

Her et billede fra eksamenslokalet:

Intern Lean Manager

Nye datoer efteråret 2016

Så er der datoer på alle holdene i efteråret 2016. Flere af holdene inkl. besøg i Lean-organisationer.

Se Lean kursuskalender >

Lean Admin. VSM/Værdistrømsanalyse

Vi anvender svømmebaner i værdistrømsanalyser i Lean Administration. Læs mere om metoden.

Læs mere på vores blog Dansk Lean Forum: Værdistrømsanalyse Lean Administration >

Lean Administration VSM værdistrømsanalyse

Lynkurser i Lean

På opfordring fra vores netværk afholder vi i juni 2016 to "Lynkurser" i Lean Administration. Kurserne er næsten identisk med vores 2-dages introduktionskursus. Vi har blot skåret Lean-besøget og noget af hands-on øvelserne væk. På den måde er vi nede på én dag!

Læs mere om Lynkursus i Lean Administration >

Nye datoer Lean Manager

Så er der nye datoer for Lean Manager i efteråret 2016 - igen med besøg i praktiserende Lean-organisationer.

Læs mere om Lean Manager uddannelsen >

Brainstorm på spildtyper

Flexkom har netop afsluttet et mini-kursus for medarbejdere i Ældre og Sundhed i en kommune. Undervejs snakkede vi om de 8 spildtyper og tog en brainstorm på ca. 5 minutter. Det gav ca. 800 forbedringsforslag!

Læs mere: Leans spildtyper førte til forbedringsforslag >

Lean 8 spildtyper

Man skal kunne slå sig på Lean

Der er 3 vigtige discipliner for ledere på en succesfuld Lean-rejse!

Læs vores indlæg på Dansk Lean Forum: Man skal kunne slå sig på Lean >

Topkarakter fra kursister

Evalueringen af det seneste kursus gav topkarakter fra kursisterne.

Vi fik bl.a. ros for humor, praksisnær, øvelser og uden Powerpoints.

Læs mere om vores evaluering af Lean kurser >

Video om undervisningsmetode

Vi har lavet en kort video om vores undervisningsmetoder. Vi holder fast i, at vi underviser helt uden brug af Powerpoints. I stedet anvender vi flipovers, øvelser og hands-on. Kursisterne er vilde med det!

Se den her: Lean kursus undervisningsmetoder >

Kursus i mødeledelse

Vi har lanceret et nyt kursus i mødeledelse. Et kursus der kan bidrage til bedre og mere værdiskabende møder - og markant mindre mødetid for den samlede organisation.

Læs mere om kursus i mødeledelse >

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >