Test
1. Hvorfor er en formuleret brændende platform vigtig for succes med Lean? *
En brændende platform får medarbejderne til at se anderledes på deres arbejdsprocesser. Der skal være en erkendt behov for forandring i organisationen for, at de nødvendige forbedringer kan gennemføres. En brændende platform vil synliggøre hvem i organisationen der er med på Lean-rejsen - og hvem der ikke er. Fordi Lean er et godt værktøj til effektiv brandslukning.
Du mangler at svare på spørgsmålet
2. Hvorfor skal Lean-visionen både have fokus på medarbejdere, organisationen og kunderne? *
Fordi alle 3 parter skal kende konsekvensen af Lean. Fordi medarbejderne ikke skal føle sig forbigået. Fordi en 3-delt vision i det tilfælde vil tilgodese de vigtigste aktører - og dermed være motiverende for de 3 hovedaktører. Fordi ejerne skal kunne se, hvem der vinder mest på indførsel af Lean.
Du mangler at svare på spørgsmålet
3. Hvad er hovedformålet med målstyring/ målnedbrydning? *
At nedbryde mål i små datointervaller - så alle kan følge med i deres daglige leverancer. At styre alle aktiviteter efter de mål, som lederen har sat for afdelingen. At linke mål på tværs af funktioner. At linke den overordnede strategi med underliggende mål. På den måde skabes sammenhæng imellem retning - og Lean-tiltag.
Du mangler at svare på spørgsmålet
4. Hvorfor er målstyring/ målnedbrydning vigtigt i forhold til medarbejderne? *
For at medarbejderne tilpasser adfærd til målene og får feedback på effekten af deres forbedringer. Så medarbejderne kender ledelsens mål. Fordi man får hvad man måler. Fordi medarbejderne har krav på, at kende de mål som lederen har for afdelingen.
Du mangler at svare på spørgsmålet
5. Hvad går "bølge-Lean" (koncept-Lean) ud på? *
At alle afdelinger laver en "Lean-bølge" på det tidspunkt af måneden, som passer afdelingen bedst. At høste de mest oplagte gevinster ved Lean - og så finde på noget andet bagefter. At gennemføre Lean-events i afgrænsede tidsprojekter med et fast program. At organisationen arbejder med flow-forbedringer fra afdeling til afdeling (bølger).
Du mangler at svare på spørgsmålet
6. Hvilken barriere, som vil have en begrænsende effekt på Lean, kan ledelsen hurtigt og effektivt fjerne? *
Modstand mod forandring. Belønnings- og bonussystemer der tilgodeser silo-tænkning og -optimering. Organisationens forandringsparathed. At der en negativ stemning over for begrebet "Lean".
Du mangler at svare på spørgsmålet
7. Hvorfor er det vigtigt, at hele organisationen - på et eller andet niveau - er involveret i Lean? *
Fordi det er billigere at få trænet mange medarbejdere på én gang. For at ledelsen samlet står på mål for Lean. Fordi flow på tværs handler om hele organisationen - ikke kun én eller få funktioner (siloer). For at undgå at nogle medarbejdere "slipper" og andre "ikke slipper".
Du mangler at svare på spørgsmålet
8. Hvad er det ekstra filter, som tilføjes til det faglige filter, som vi normalt betragter medarbejderne igennem, når man arbejder med Lean? *
Medarbejdernes villighed til forandring, videndeling og disciplin. Medarbejdernes evne til at samarbejde. Medarbejdernes evne til at komme med forbedringsforslag. Medarbejdernes villighed til stående møder.
Du mangler at svare på spørgsmålet
9. Hvad er den væsentligste forudsætning for at lave forbedringer? *
At ledelsen går forrest. At der er et mål med forbedringerne. At der afsættes tid til at gennemføre forbedringerne. At processerne er beskrevet i standarder og procedurer (best practice).
Du mangler at svare på spørgsmålet
10. Hvilke metoder er gode til at holde gang i Lean-processen? *
At der hele tiden skabes resultater. Levende målstyring, aktiv brug af spildtyper, regelmæssige Lean-events og ledernes involvering. Regelmæssige belønninger af den/de bedste afdelinger til Lean. Regelmæssige Lean-audits.
Du mangler at svare på spørgsmålet
11. Hvad er nøgleelementerne i Gemba-ledelse? *
Lederens synlighed, deltagelse, opfølgning, feedback og arbejde med fakta. Lederens evne til kommunikation, målstyring og rapporter. Lederens evne til at være en rollemodel. Lederens accept af medarbejdernes forbedringsforslag.
Du mangler at svare på spørgsmålet
12. Hvad er formålet med standardisering i Lean? *
At få beskrevet arbejdsprocesserne. At sikre best practice, fastholde de gennemførte forbedringer og at have et udgangspunkt for problemløsning og flere forbedringer. At "én fra gaden" kan gennemføre en arbejdsproces. At kunne sammenligne hvordan forskellige medarbejdere udfører samme proces.
Du mangler at svare på spørgsmålet
Er du et "rigtigt menneske"? :-)
Vi bøvler desværre med meget spam - hjælp os ved at skrive koden! Beklager ulejligheden!
Skriv talkoden: *
Skriv venligst de 3 tal du ser ovenfor
Email og beregn
"Prisen" for din online test er modtagelse af vores nyhedsbrev. Det udkommer max. 10 gange per år og kan frameldes med ét klik i det næste nyhedsbrev.
Vi sender resultatet af din test til din email.
Email: *
Skriv venligst din emailadresse