Test
1. Hvad er essensen i Leans 5 principper? *
At effektivisere arbejdsgange. At gennemføre løbende forbedringer. At skabe værdi for kunderne med et minimum forbrug af ressourcer. At hæve kompetenceniveauet i organisationen.
Du mangler at svare på spørgsmålet
2. Spild i Lean handler om? *
Noget kunderne gerne vil betale for. Alt som beslaglægger ressourcer, men som ikke tilfører kundeværdi. At anvende et værktøj i Lean, som ikke understøtter strategien. At der bruges for meget tid på implementering af Lean.
Du mangler at svare på spørgsmålet
3. Hvad er "de 8 spildtyper" i Lean? *
De viser ledelsen hvad de skal kigge efter. De 8 affaldsgrupper man bør sortere affald i. Det spild som bør indgå i Lean-audits. De beskriver typer af spild som typisk går igen og igen - uanset organisation.
Du mangler at svare på spørgsmålet
4. Hvorfor er en god feedbackkultur et centralt element i Lean Administration? *
For hele tiden at vurdere effekten af Lean-tiltag. For at lederne hele tiden fornemmer stemningen omkring Lean. Fordi det påpeger spild i processer, som så efterfølgende kan reduceres/fjernes. For at sikre at alle husker Lean i det daglige.
Du mangler at svare på spørgsmålet
5. Hvad er hovedformålet med 5S i administration? *
At fremstå som en professionel virksomhed. At få ryddet op på kontorerne. At lave procedurer for oprydning ved fyraften. At sikre god videndeling og dermed reducere søgetid efter data og informationer.
Du mangler at svare på spørgsmålet
6. Hvad er de typiske største udfordringer i arbejdet med 5S? *
Enighed om et fælles 5S-niveau og opnåelse/fastholdelse af niveauer derefter. At finde de rette pladser til ting/filer/mapper. At få medarbejderne til at forstå hvad de 5 S'er betyder. At ikke alle medarbejdere er naturlige ordensmennesker.
Du mangler at svare på spørgsmålet
7. Hvad er målet med en værdistrømsanalyse? *
At skabe et overblik over (og forbedre) et givent flow inkl. returløb, ventetider, uhensigtsmæssigheder mm. undervejs. At øge medarbejdernes indblik i organisationens arbejdsgange. At se hvilke værdistrømme der er i organisationen. At kortlægge de totale omkostninger ved gennemførsel af et givent flow.
Du mangler at svare på spørgsmålet
8. Hvad er målet med Lean-organisering (værdistrøms-organisering/Q-ROC)? *
At få etableret en gruppe af interne medarbejdere, som kan stå for Lean-processen. At organisere så kundens behov kan opfyldes med den mindst mulige indsats. At give medarbejdere de rette titler, så ingen er i tvivl om deres ansvarsområde. At organisere efter organisationens produkter/ydelser - og ikke i funktioner.
Du mangler at svare på spørgsmålet
9. Hvorfor har kompetencestyring fokus i arbejdet med Lean? *
For at synliggøre "hvem der kan hvad". For at sikre, at organisationen har det ønskede kompetenceniveau på alle processer. For at sikre, at der er en backup medarbejder på alle processer. For at sikre, at den bedste medarbejder altid udfører en given opgave når muligt.
Du mangler at svare på spørgsmålet
10. Hvad er det vigtigste formål med en planlægningstavle (balanceringstavle/ belastningstavle)? *
At synliggøre hvad medarbejderne skal lave - et sted at vise ordrerne/opgaverne. Et værktøj hvor leder og medarbejdere sammen lægger en plan, som sikre den mest optimale afvikling af dagen. Så ledelsen kan se om afdelingen er foran eller bagud ift. planen. En opslagstavle typisk i nærheden af planlægningsafdelingen.
Du mangler at svare på spørgsmålet
11. Hvad er målet med en Kaizen problemløsnings- og forbedringstavle i Lean? *
En struktureret forbedringsproces med involvering af alle i afdelingen/organisationen. At synliggøre de forbedringer der er gennemført. En tavle hvorpå man kan skrive hvilke driftsopgaver man er i gang med. Et sted hvor medarbejderne kan komme af med deres problemer og brok.
Du mangler at svare på spørgsmålet
12. Hvad handler PDCA i problemløsning om? *
At samle et team omkring en problemløsning. At sikre, at alle 4 personprofiltyper er repræsenteret i gruppen. At sikre de rette forløb omkring en hurtig problemløsning (brandslukning). At sikre det rette og komplette forløb omkring en opgave fra planlægning til fastholdelse.
Du mangler at svare på spørgsmålet
13. Hvordan kan et fiskeben bidrage til en problemløsning? *
At man kommer omkring alle tænkelige årsager til et defineret problem. At man har nogle foruddefinerede områder at vurdere et problem ud fra. At man erkender, at problemet kan pege i mange retninger. At man fysisk har noget at hænge ideer op på under brainstorm.
Du mangler at svare på spørgsmålet
14. Hvad er målet med udjævning i Lean? *
At eventuelle lagre har det nogenlunde samme niveau over året. At målinger ikke har for store udsving fra uge til uge. At man får kunderne til at afgive opgaver/ordrer i et jævnt flow. At nogle medarbejderne kan tage andres opgaver, så der hele tiden er nogenlunde samme arbejdsbelastning i afdelingen/organisationen.
Du mangler at svare på spørgsmålet
|
Er du et "rigtigt menneske"? :-)
Vi bøvler desværre med meget spam - hjælp os ved at skrive koden! Beklager ulejligheden!
Skriv talkoden: *
Skriv venligst de 3 tal du ser ovenfor
Email og beregn
"Prisen" for din online test er modtagelse af vores nyhedsbrev. Det udkommer max. 10 gange per år og kan frameldes med ét klik i det næste nyhedsbrev.
Vi sender resultatet af din test til din email.
Email: *
Skriv venligst din emailadresse