Spildtyper i administration

De oprindelige 7 spildtyper stammer fra Toyotas produktion. Fortsat bruger mange de 7 oprindelige spildtyper, men de senere år er en 8. tilføjet omkring uudnyttet viden i organisationen.

Udfordringen ved de 8 spildtyper er ofte, at de skal "oversættes" til administration. Derfor har Flexkom lavet et tilpasset sæt spildtyper til administration. Læs i dette indlæg på Dansk Lean Forum hvordan du kan bruge de 8 spildtyper i administration. Klik i artiklen på "Tilpasning af spildtyper..." hvis du vil se Flexkoms 8 spildtyper i administration.

Lean 8 spildtyper i administration >

Se nedenstående billede i større format i artiklen.

Lean Administration 8 spildtyper

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >