Brainstorm på spildtyper

Flexkom har netop afsluttet et mini-kursus for medarbejdere i Ældre og Sundhed i en kommune. Undervejs snakkede vi om de 8 spildtyper og tog en brainstorm på ca. 5 minutter. Det gav ca. 800 forbedringsforslag!

Læs mere: Leans spildtyper førte til forbedringsforslag >

Lean 8 spildtyper

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >