Hurtig effekt med Lean i administration

Ny artikel: Hurtig effekt med Lean i administrative processer

Vi har netop afholdt et velbesøgt webinar om Hurtig effekt med Lean i administration

Vi fortalte bl.a. om:

  1. Spot spild - sænk vandstanden hurtigt og effektivt

    Eksempel på "spild sprint" med hurtig effekt - også i forhold til Lean-motivation

  2. Best practice - her finder du nogle af de mest effektive værktøjer mod spild
    Vi viser modenhedstrappen og du får eksempler på to standarder, som ofte giver markant effekt (hvis de implementeres med succes)

  3. Værdistrømsanalyse (svømmebaner)

    Hør hvordan en værdistrøm gennemføres som en sprint - med markant og hurtig effekt

  4. Daglig driftsstyring af administrative teams
    Tips til daglig skabelse af flow - flaskehalsstyring, udjævning af belastning og flow

Vi har samlet indholdet i et indlæg på Dansk Lean Forum: Hurtig effekt med Lean i administration >

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

I arbejdet med Lean kan det gavne at få uddannet nogle ledere og medarbejdere på et Lean kursus eller en Lean uddannelse. Det kan også foregå som et intern kursus. Nogle vælger efterfølgende også at supplere med hjælp fra en Lean konsulent.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >