Er strukturet onboarding en god business case?

“Er struktureret onboarding og sidemandsoplæring en god business case?” Sådan spurgte en fabrikschef mig for nylig. Et godt og super relevant spørgsmål, for vi skal jo ikke sætte struktur på onboarding, hvis det ikke "kan svare sig".

Læs mit svar på Dansk Lean Forum (nyt vindue): Struktureret onboarding - business case >

Hvad er Lean?

Lean har fokus på at skabe værdi for kunderne/borgerne/modtagerne med den mindst mulige indsats. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean skaber flow og får styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Ledelsesmæssigt er Lean også stærk i form af målstyring, problemløsning, planlægning og løbende forbedringer.

I arbejdet med Lean kan det gavne at få uddannet nogle ledere og medarbejdere på et Lean kursus eller en Lean uddannelse. Det kan også foregå som et intern kursus.

Læs mere om Hvad er Lean >