Om Flexkoms Lean bæltestruktur

Vi anvender, som flere af vores konkurrenter, en "bæltestruktur" for vores forskellige uddannelser. Det er vigtigt at bemærke, at der inden for Lean ikke findes en officiel bæltestruktur, som der f.eks. findes inden for Six Sigma. Bæltestrukturen inden for Lean er derfor ikke officiel.

Det tætteste vi kommer på en officiel certificering inden for Lean uddannelser er ISO 18404 standarden. Her defineres de kompetencer, som et specifikt læringsniveau skal opnå (dog uden at "farver på bælter" nævnes).

Lean bælter hos Flexkom

Se vores uddannelser med Lean-bælter >

Lean bæltestruktur

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

I arbejdet med Lean kan det gavne at få uddannet nogle ledere og medarbejdere på et Lean kursus eller en Lean uddannelse. Det kan også foregå som et intern kursus. Nogle vælger efterfølgende også at supplere med hjælp fra en Lean konsulent.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >