Flexkom Lean Akademi

Flexkom Lean Akademi har siden 2006 afholdt Lean kurser og uddannelser i Danmark. Vi er kendte for vores praktiske kurser. Vores holdning er, at teorien kan deltagerne selv læse i bøgerne. På vores kurser får man indsigt i, hvordan Lean anvendes i praksis i danske organisationer. Vores kurser er derudover krydret med gruppearbejde, spil og øvelser. På vores kurser er ca. 40% af tiden afsat til spil, øvelser og værdistrømsanalyse.

Hvad er Lean?

Lean er både en organisatorisk tilgang til løbende procesforbedringer med fokus på kundeværdi. Og samtidigt tilbyder Lean en fantastisk værktøjskasse til at skabe bedre trivsel, bedre konkurrencekraft og bedre konkurrenceevne og kundeservice. Det vigtige i Lean er, at anvende tilgang og metoder på en værdiskabende måde. Grundlæggende handler det om, at Lean skal understøtte strategien og passe til kulturen. Ellers bliver det typisk en kort fornøjelse.

Læs mere om Lean på Flexkom Lean blog "Dansk Lean Forum": Hvad er Lean? Lean strategi, ledelse mm.

lean-kursus

Kurser og uddannelser i Lean

Der er mange måder at blive klogere på Lean. Man kan læse bøger (der findes mange), deltage i netværk, besøge Lean-organisationer eller uddanne sig i Lean. Flexkom Lean Akademi afholder både kurser internt og som åbne kurser. Der er fordele og ulemper ved begge metoder. Fordelen ved interne er, at de er tilrettede så organisationen ikke skal "oversætte" Lean til eget brug efterfølgende, at de kan være praktisk orienteret imod egen arbejdsplads og at forbedringer kan gennemføres under kurset. Desuden er de typisk billigere per medarbejder - hvis mange skal trænes. Fordelene ved åbne kurser er, at man møder deltagere fra andre organisationer, og hvis man er få deltagere er det billigst.

Spørgsmål til Lean eller Lean kurser

Du er altid velkommen til at kontakte Flexkom Lean Akademi hvis du har spørgsmål til Lean generelt eller til vores Lean tilbud.
Ring på 5035 1111 eller skriv til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

I arbejdet med Lean kan det gavne at få uddannet nogle medarbejdere på et Lean kursus eller en Lean uddannelse. Det kan også foregå som intern undervisning. Nogle vælger også at supplere med en Lean konsulent.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >