lean kursus uddannelse C kort

Lean Kursus: Hoshin Kanri - Målstyring Kursus

Du lærer om gode mål og gevinsten af en effektiv målstyring i en Lean-proces. Hoshin Kanri betyder målstyring eller målnedbrydning på japansk.

Indhold:

Kursusindhold:

  • Policy deployment er en metode til at nedbryde organisationens overordnede vision og strategi til mål og aktiviteter, som den enkelte medarbejder kan forholde sig til.
  • Krav til "gode mål" (SMART, modstridende, uden for komfortzonen, frekvente opdateringer, nedbrudte, KPI vs. PI osv.)
  • Du får et fantastisk enkelt værktøj og læring således at du bliver i stand til gennemføre målnedbrydning i jeres organisation.
  • Dagen afvikles som et mix imellem teori og gruppearbejde. Alle gruppearbejder har fokus på den løbende proces i Hoshin Kanri.
  • Du lærer, hvordan du nedbryder fra de overordnede strategier og ned til mål på de enkelte Lean forbedringstavler (Kaizen-tavler). Du lærer også, hvordan du kombinerer mål og løbende forbedringer.

Desuden får du:

  • Læsestof tilsendt forud for kurset
  • Print af kursuspræsentationen til dine notater
  • En underviser med masser af praktisk erfaring med Lean inkl. masser af eksempler

Anbefalede erfaringer med Lean

Målstyring er et stærkt og nødvendigt værktøj for opnåelse af løbende forbedringer i Lean. Dog ikke bare forbedringer, for målstyring sikrer, at forbedringerne understøtter strategien. Det anbefales, at du har et grundlæggende kendskab til Lean og Kaizen forbedringstavlen.

Kursusform

Kurset gennemføres kun som et internt kursus. I samler eksempelvis 5-20 ledere og medarbejdere og vi gennemfører et praktisk og resultatskabende kursus for dem. Kursets indhold tilpasses naturligvis til jeres ønsker og behov. Kontakt Flexkom for en dialog om et internt kursus i mål og målstyring afholdt i jeres organisation.
Kontakt Flexkom Lean Akademi >

Billede

Billede fra et Hoshin Kanri kursus:

Lean Hoshin Kanri Målstyring

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >