lean kursus uddannelse C kort

Lean Kursus: Værdistrømsanalyse (VSA/VSM/Value Stream Mapping)

Et kursus med fokus på brugen af flow-analyser i en succesfuld Lean-proces. Kurset har fokus på hands-on træning i brugen af værdistrømsanalyser i hhv. produktion og administration. Vores erfaring viser, at du vil lære om metoden der giver minimum 20% reduktion i procestid og 50% reduktion af gennemløbstid!

Du får et praktisk kursus med fokus på et afgørende værktøj i Lean. Du bliver klædt på, til at være en aktiv medspiller i en Lean proces.

Fokus på Lean Administration eller Lean Produktion

Kurset har enten fokus på administrative arbejdsgange eller produktion (2 forskellige metoder).

Indhold

Kursusindhold:

  • Introduktion til Lean og flow
  • Introduktion til værktøjet og processen ved en værdistrømsanalyse
  • Præsentation af proces ved en værdistrømsanalyse - data, materialer, layout osv.
  • Måling af effekt
  • Eksempler på processer for værdistrømsanalyser - projekter, events eller sprint
  • Eksempler på resultater med værdistrømsanalyser
  • Gode råd til ledelsesadfærd, forandringsprocessen og medarbejderinvolvering
  • Konkrete anvisninger til at komme i gang

Desuden får du:

  • Læsestof tilsendt forud for kurset
  • Print af kursuspræsentationen til dine notater
  • En underviser med masser af praktisk erfaring med Lean inkl. masser af eksempler

Kursusform

Kurset gennemføres kun som et internt kursus. I samler eksempelvis 5-20 ledere og medarbejdere og vi gennemfører et praktisk og resultatskabende kursus for dem. Kursets indhold tilpasses naturligvis til jeres ønsker og behov. Kurset kan gennemføres med fokus på enten administration eller produktion - eller en kombination. Kontakt Flexkom for en dialog om et internt kursus i problemløsning afholdt i jeres organisation.
Kontakt Flexkom Lean Akademi >

Billeder

Eksempel på værdistrømsanalyse fra en administration (svømmebaner):

Lean VSM Værdistrømsanalyse Administration Svømmebane

Eksempel på værdistrømsanalyse fra en produktion:

Lean Kursus Produktion Værdistrømsanalyse VSM

 

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >

Hvilke er dine arbejdsmæssige fokusområder i 2019?

Vi trækker lod om
2 x iPad Pro og 4 x kurser i Lean!

Deltag i undersøgelsen >