lean kursus uddannelse C kort

Lean Kursus: Kaizen (tavler), problemløsning, målstyring og fastholdelse

Et kursus med fokus på Kaizen-proces. Kurset har fokus på design af en succesfuld Kaizen-proces - tavler, møder, problemløsning, struktur, proces, mål osv.

Du får et praktisk kursus med fokus på helt afgørende discipliner i Lean. Du får mange eksempler fra forskellige organisationer.

Indhold

Kursusindhold:

  • Introduktion til Kaizen og løbende forbedringer
  • Kilder til Kaizen
  • Intro i problemløsningsværktøjer: PDCA, 5 x hvorfor, fiskeben (se andet kursus for specifikt kursus)
  • Intro til målstyring i en Lean-proces (se andet kursus for specifikt kursus)
  • Design af Kaizen-forbedringstavler
  • Design af en Kaizen-proces - hierarki, deltagere, ordstyrere, regler, dagsorden, frekvens osv.
  • Eksempler på afvikling af Kaizen-tavlemøder
  • Fastholdelse af Lean - metoder hertil
  • Eksempler på resultater med Kaizen
  • Gode råd til ledelsesadfærd, forandringsprocessen og medarbejderinvolvering
  • Konkrete anvisninger til at komme i gang med Lean og Kaizen

Desuden får du:

  • Læsestof tilsendt forud for kurset
  • Print af kursuspræsentationen
  • En underviser med masser af praktisk erfaring med Lean inkl. masser af eksempler

Kursusform

Kurset gennemføres kun som et internt kursus. I samler eksempelvis 5-20 ledere og medarbejdere og vi gennemfører et praktisk og resultatskabende kursus for dem. Kursets indhold tilpasses naturligvis til jeres ønsker og behov. Kurset kan gennemføres med fokus på enten administration eller produktion - eller en kombination. Kontakt Flexkom for en dialog om et internt kursus i problemløsning afholdt i jeres organisation.
Kontakt Flexkom Lean Akademi >

Billeder

Eksempel på en Kaizen Lean-tavle:

Lean Kaizen Kursus tavle

"Fremstilling" af en Kaizen-tavle (ikke en del af kurset):

Lean Kaizen Kursus tavledesign

Afvikling af Kaizen tavlemøder:

Lean Kaizen Kursus træning i tavlemøder

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >