Spildtyper i administration

De oprindelige 7 spildtyper stammer fra Toyotas produktion. Fortsat bruger mange de 7 oprindelige spildtyper, men de senere år er en 8. tilføjet omkring uudnyttet viden i organisationen.

Udfordringen ved de 8 spildtyper er ofte, at de skal "oversættes" til administration. Derfor har Flexkom lavet et tilpasset sæt spildtyper til administration. Læs i dette indlæg på Dansk Lean Forum hvordan du kan bruge de 8 spildtyper i administration. Klik i artiklen på "Tilpasning af spildtyper..." hvis du vil se Flexkoms 8 spildtyper i administration.

Lean 8 spildtyper i administration >

Se nedenstående billede i større format i artiklen.

Lean Administration 8 spildtyper

Nyt kursus i Lean spil

Vi har netop lanceret et nyt kursus i Lean spil og øvelser. Et kursus med fokus på praktisk Lean - i form af forskellige øvelser og spil. Kurser er både for administrative processer og produktion.

> Lean kursus spil og øvelser

image lean-spil admin-02 230x173 image lean-spil prod-02 230x173 image lean-spil admin-03 230x168

Fantastisk kursus

Vores intro-kursus i Lean Administration i juni var endnu et succesfuldt kursus. 12 deltagere - og super feedback!

På kurset kommer vi vidt omkring Lean:
- De 5 principper.
- De 8 spild - som vi har tilpasset til administration. En øvelse med fokus på at finde spild.
- Kaizen - og tavlen til strukturering af forbedringer.
- 5S - og hvordan vi får alle med.
- Værdistrømsanalyser - øvelse med egen værdistrøm - se billede.
- Implementering af Lean - organisering, modstand, brændende platform mm.
- Læs mere under Kursusoversigt > Lean Administration

image news 2012-06 mapping

Pladser på Lean Administration

Vi har flere pladser på Lean Administration den 20.-21. juni i København (Glostrup Park Hotel).
> Kursus i Lean Administration

Flere kurser i efteråret

Vi har netop opdateret kursuskalenderen for efteråret 2012 - med flere kurser! Se kursuskalenderen

Eksamen på Lean Specialist

Lean Specialisterne har i dag været til eksamen (skriftlig). Vi glæder os til at offentliggøre resultaterne her på siden. På uddannelsen har de lært om unikke Lean værktøjer - eVSM, QRM, Q-ROC, Lean Innovation og Lean Dialog. Vil du også være Lean Specialist?
> Lean Specialist uddannelse

Pladser på Lean Specialist i maj

Vi har få pladser tilbage på vores unikke uddannelse "Lean Specialist", som afholdes i maj måned i København.
Læs om Lean Specialist >

Kursuskalender opdateret

Kursuskalenderen for efteråret 2012 er opdateret. Vi planlægger dog yderligere kurser i efteråret grundet stor efterspørgsel.
Bemærk desuden ny dato på Six Sigma Green Belt i maj 2012.

Six Sigma kurser og uddannelser

Vi har netop lanceret 3 unikke kurser og uddannelser indenfor Six Sigma. Der er tale om anerkendte kurser og uddannelser i White Belt, Green Belt og Black Belt. Det sker i samarbejde med Jens Folke og Lean6Sigma.

> Se oversigt over Six Sigma

Endnu et succesfuldt kursus

Vi har netop gennemført endnu et succesfuldt kursus i Lean Administration.
Udpluk af udtalelser fra kursister:

  • "Fik sat ord på mange Lean-begreber. Teori blandet med praksis, inkl. egne cases = rigtigt godt".
  • "Intro til værktøjer og processer. Aflivning af myter. Koncentreret forløb (ikke kun bøger, artikler mm.). Super indlevende instruktør".
  • "Træning, værktøjer som jeg kan gå ud og bruge i morgen. Åbenhed fra de andre deltagere om deres erfaringer. God dialog imellem deltagere og underviser".

> Se flere udtalelser fra kursister under referencer

Six Sigma kurser

Vi er på vej med kurser i Six Sigma. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få information når de lanceres. Vi har én af Danmarks førende praktikere som underviser.
> Tilmeld nyhedsbrev

Ny hjemmeside

Velkommen til vores nye hjemmeside. Lean-kursus.dk er blevet mere brugervenlig og mere overskuelig. Vi håber, at du er enig!

Ændringerne er bl.a.:

  • Mere overskuelig forside.
  • Lettere og mere overskuelig tilmelding.
  • Ny søgefunktion.
  • Nye kurser.
  • Flere billeder.
  • Nyt hovedtelefonnummer.

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >