Fantastisk kursus

Vores intro-kursus i Lean Administration i juni var endnu et succesfuldt kursus. 12 deltagere - og super feedback!

På kurset kommer vi vidt omkring Lean:
- De 5 principper.
- De 8 spild - som vi har tilpasset til administration. En øvelse med fokus på at finde spild.
- Kaizen - og tavlen til strukturering af forbedringer.
- 5S - og hvordan vi får alle med.
- Værdistrømsanalyser - øvelse med egen værdistrøm - se billede.
- Implementering af Lean - organisering, modstand, brændende platform mm.
- Læs mere under Kursusoversigt > Lean Administration

image news 2012-06 mapping

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >