Første resultater af Lean-undersøgelse

Se de første resultater af Flexkoms Lean undersøgelse

På vores blog kan du nu læse om:

Kun 4% af Lean-virksomheder har også arbejdet med Lean i grænsefladen til kunderne.
Kun 20% af fremstillingsvirksomheder med Lean har også arbejdet med Lean i deres administration.

> Gå til Dansk Lean Forum - (Link åbner i et nyt vindue)

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >