Evaluering af kurser i marts 2011

Succesfulde kurser i marts måned

På kurserne i marts gav deltagerne igen god feedback på Flexkoms kurser i Lean.

Deltagerne sagde bl.a.:
- Spillet gav a-ha oplevelse
- Underviserens store faglige og praktiske erfaring med Lean
- Klare og tydelige værktøjer – og en henvisning til hvis der er mere information at finde (på hjemmesiden)
- God fordeling imellem teori og aktive ting (spil og brown-paper øvelse)
- Fedt med en velargumenteret jordnær tilgang til udvikling
- Rigtig aktive medkursister!

> Gå til side med referencer

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >