Hvad er Toyota Kata?

Toyota Kata

Nørderne i Lean taler om det. Nogle få virksomheder bruger det. Men hvad er Toyota Kata for en størrelse?

Jeg plejer at sige, at Kata er de samme værktøjer - anvendt på en mere udfordrende måde. Erfaring viser, at det kan føre til et nyt niveau af resultater.

Læs mere i et længere indlæg om Kata på vores blog Dansk Lean Forum: Hvad er Toyota Kata >

Kata tavle:

Toyota Kata

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >