A3-rapportering i Lean

A3-rapportering - overblik på én side

I Lean bruger man A3-betegnelsen for, at man har samlet alt den nødvendige information om et projekt eller en problemløsning på én side. Måske ligger der masser af data og filer gemt bagved. Men ud i organisationen sørger man for, at man kommunikere status og fremdrift på én A3-side.

Læs mere om Lean og A3-rapportering >

A3-rapport

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >