Lean hos busvognmænd

Kan Lean anvendes i busbranchen - hos danske busvognmænd?

Flexkom har haft fornøjelsen af, at mødes med en mellemstore busvognmand for at forfølge dette spørgsmål. Og svaret blev et klart ja! Der er også potentiale med Lean i busbranchen.

Læs hele indlægget på vores blog: Lean hos busvognmænd.

(direkte link til denne nyhed)

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >