Feedback Lean-workshop

Den 20. januar 2015 afholdte Mikkel Smith en workshop for ca. 48 deltagere fra APVU (Administrativt Personale Ved Unddannelsesinstitutioner).

Vi kom omkring nogle centrale elementer i arbejdet med Lean Administration:

  • Kundeværdi og spild. Herunder brainstorm på spild.
  • Tips til personlig effektivitet.
  • Interne kommunikationsregler - møder, mails, telefoni, forstyrrelser mm. Fastlægge version 1.
  • 5S og 5S-standarder. Fastlægge version 1.
  • Standardisering og best practice. Lean spil til illustration af fordele ved standardisering.
  • Værdistrømsanalyser. Afprøvet i praksis på dagen.
  • Kaizen forbedringstavlen.
  • Forandringskurven, personprofiler i forhold til Lean.
  • Egen handlingsplan.
  • Evaluering.

Feedback'en fra deltagerne? Fantastisk!

Tjek disse eksempler på feedback fra deltagerne:

  • "Det var da et super seminar :-). Med en super god underviser. Kedede mig ikke et eneste sekund."
  • "Tusind tak for samværet i går – det var en super god dag. – Mine kolleger er helt høje endnu, og vi har afsat 1 time den 28. januar til at samle op og planlægge videre på nogle områder "
  • "Mikkel var rigtig god til at formidle det store emne og holde fokus – også hen på eftermiddagen"
  • "Tak for en super inspirerende dag!!"
  • "Tak for et super godt seminar i går. Det var inspirerende - og med en rigtig god foredragsholder"

Direkte link til denne nyhed: Lean workshop.

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >