Workshop for ministerium

I dag har Mikkel Smith, Flexkom gennemført en praktisk og jordnær Lean workshop for 35 medarbejdere hos Uddannelses- og Forksningsministeriet i København.

Kun få powerpoint slides vist på de 7 timer! Ellers flipovers og praktisk arbejde med Lean!

Konkret arbejde med definering af kommunikationsregler - som har effekt fra på mandag! Derudover træning i værdistrømsanalyse og personlig effektivitet. Intro til 5S, Kaizen, kompetencematrix, udjævning, PDCA, problemløsningsværktøjer, personprofiler ift. Lean

Feedback? Super god feedback! Det er fantastisk med tilfredse kursister!

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >