5S på kontorer med succes

5S er i mange år forsøgt implementeret i produktionsmiljøer. Ofte med rimelig succes. På vejen mod succes støder man på nogle klassiske udfordringer. Og man rammer typisk de samme udfordringer, når man forsøger implementering af 5S på kontorer (Lean Administration). Læs i denne artikel på vores blog, hvordan man får succes med 5S i Lean Administration.

Lean 5S på kontor >

Lean 5S Administration

 

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >