Alle Lean Managers fik 12!

Vi har i dag haft fornøjelsen af, at have et hold på 5 kursister på vores Lean Manager til eksamen. Normalt har vi ca. dobbelt så mange på vores hold, men forskellige omstændigheder betød, at vi endte med et lille hold til eksamen.

Alle 5 kursister fik karakteren 12!

Så de kan alle - med stolthed - kalde sig Lean Managers - og har fået 10 ECTS-point.

Læs mere om uddannelsen til Lean Manager.

Én af kursisterne havde valgt denne praktiske fremstilling af sit projekt:

Lean Manager eksamen

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >