Værdistrømsanalyser

Værdistrømsanalyser i Lean er et effektivt og meget visuelt værktøj til at identificere spild i et arbejdsflow. Værdistrømsanalyser benyttes både til produktionsprocesser, administrative arbejdsgange, salgsprocesser osv. Faktisk kan alle arbejdsgange i en organisation strømslines og forbedres med en værdistrømsanalyse.

Lean Værdistrømsanalyser

Hvad er en Lean værdistrømsanalyse?

En værdistrømsanalyse kan anvendes til at kortlægge alle former for flows i en organisation. Lige fra ordrer, studieoptag, årshjul, indkøb, salg, reklamtionsbehandling osv. Selv interne flows i én afdeling eller personlige flows kan kortlægges på denne måde. Og alle flows bør kortlægges løbende for at sikre, at de hele tiden er opdaterede og gennemføres i henhold til standarden.

Værdistrømsanalyser på Flexkoms kurser

Værdistrømsanalyser er et centralt værktøj på alle vores Lean-kurser. Ikke mindst på de to intro-kurser afprøver man værktøjet og på vores Lean Manager et værdistrømsanalyser et krav til dit projekt.

Læs mere om Lean værdistrømsanalyser

Læs mere om Lean Værdistrømsanalyser på Dansk Lean Forum.

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >