Lean Administration: 5S system og orden

5S er et værktøj til at reducere søgetid, gøre viden mere tilgængelig og til at forbedre arbejdsmiljøet. 5S kan anvendes i filsystemer, mødelokaler, fælles mailbokse, lokaler, skriveborde, printerrum mm.
I denne video om 5S får du præsenteret teorien bag 5S, og du får konkrete tips til at få implementeret 5S med succes.

  • Introduktion til 5S i Lean Administration
  • Resultater med 5S
  • De 5 S'er
  • Eksempler på anvendelse af 5S i administration
  • Implementering af 5S
  • Læs mere om 5S

Længde video: 10:03.

Læs mere om 5S og download materiale

Læs mere om 5S, download den anvendte præsentation i videoen og download evt. præsentationen som notatark.
Læs mere og download materiale >

Advarsel!

Hvis du synes, at vores e-learning er gammelt (fra 2013) og kedeligt (det synes vi faktisk også selv), så skulle du tage at tilmelde dig et rigtigt kursus hos os! Vi underviser uden Powerpoints, med humor, med eksempler, på flipover, med øvelser o.l. Døm os venligst ikke ud fra e-learning :-)

Teaser: Lean Administration 5S

Fuld video: Lean Administration 5S

Hvad er Lean?

Lean er at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Kunderne er modtagerne af den ydelse som leveres. I Lean er kunden også det næste led i kæden - en kollega. Den mindst mulige indsats findes ved at reducere spild i form af returløb, afbrydelser, overservicering, søgetid, ventetid, utilgængelig viden m.fl.

Lean giver styr på arbejdsgange, kompetencer, arbejdsbelastning osv. Lean er samtidig en tankegang om, at man bør lave løbende forbedringer. Ledelsesmæssigt giver Lean typisk nogle udfordringer i form af målstyring, standardisering, konsekvens ved brudte standarder, rollemodel, løbende forbedringer, tid til Lean osv.

Ved implementering af Lean er det vigtigt, at Lean anvendes på en værdiskabende måde for den enkelte organisation. Læs mere om Hvad er Lean >